هولوگرام پرینتینگ

همه چیز درباره هولوگرام پرینتینگ

هولوگرام پرینتینگ

همه چیز درباره هولوگرام پرینتینگ

اطلاعاتی که در صنعت هولوگرام پرینت نیاز خواهید داشت

  • ۰
  • ۰

ویرایش نوشته در وبلاگ هولوگرام پرینتینگ عنوان: معرفی هولوگرام

هولوگرام چیست؟

هولوگرام در واقع یک تصویر سه بعدی است. به این معنا که عمق دارد و می تواند مانند یک شی واقعی بنظر برسد. شما می توانید هولوگرام را از زوایای مختلفی مشاهده کنید که هر کدام از زوایا، می تواند یک تصویر را ارائه کند. از نظر لغوی هولوگرام از دو واژه ی hologram تشکیل شده است که ترکیب این دو به معنای تصویر نهایی یا ماده رمز نگاری شده می باشد.

می توان گفت دنیس گابور، فیزیکدان مجارستانی، اولین بار توانست تا چگونگی عکس های سه بعدی را نشان دهد. به این فرآیند، هولوگرافی می گویند. اما در واقع پس از اینکه لیزر اختراع شد، می توان گفت اهمیت هولوگرافی با لیزر افزایش یافت و اولین هولوگرام در سال 1965 با نور لیزر ساخته شد. همچنین امروزه می توان گفت هولوگرام یک نوع برچسب خاص است که ویژگی های تصویر هولوگرامی را دارد. در ادامه به معرفی برچسب های هولوگرامی، کاربرد و انواع آن نیز می پردازیم.

ساخت هولوگرام

همانطور که فهمیدیم، هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که می تواند حاصل از پدیده ای به نام تداخل امواج تکفام لیزر به وجود آید. به فرآیند ساخت هولوگرام، هولوگرافی می گویند. نوری که از دستگاه لیزر بیرون رود، به دو پرتو تکفام تجزیه و تقسیم می شود. با انعکاس از روی یک آینه، یکی از پرتو ها از روی جسم به صفحه عکاسی تابیده می شود. پرتوی دوم به کمک آینه ی دیگری بدون اینکه به جسم برخوردی داشته باشد، بر روی صفحه ی عکاسی ارسال می شود. سپس صفحه ی عکاسی باید در جایی قرار داده شود که برای بوجود آوردن تصویر هولوگرام، دو پرتو در آنجا تلاقی می کنند.

در اینجا، لیزر ابزاری است که نور را به صورت باریکه های موازی ساطع می کنند که این باریکه ها، طول موج مشخصی دارند. این دستگاه لیزر از یک ماده فعال تشکیل می شود که درون محفظه ی تشدید کننده نور جای دارد که به وسیله یک منبع بیرونی که از نوع الکتریسیته می باشد و نور تحریک شده است، سبب گسیل نور می شود. در فرآیند ساخت هولوگـرام ها با این روش، با توجه به همگرایی به شدت بالای باریکه های لیزری، سلامت افراد بسیار مهم و احتیاط لازم است.

دسته بندی هولوگرام

با توجه به کاربردهای مختلف هولوگـرام، می توان برای دسته بندی آنها به انواع هولوگرام های زیر اشاره نمود.

  • هولوگرام سریال دار: هولوگرام هایی هستند که برای مدیریت کالاها و مدارک و همچنین افزایش امنیت آنها، شماره سریالهای مخصوص خود را دارند.
  • هولوگرام های مخصوص کارت شناسایی: این نوع از هولوگرام ها، بر روی کارت هایی مانند کارتهای شناسایی، مدارک نشان دارد و ... بکار می رو که علاوه بر اینکه کیفیت آنها را بالا می برد، از تقلب و کپی برداری از روی آنها جلوگیری می کند.
  • فویل های هات استامپ: هولوگرام هایی هستند که با استفاده از ماشین هات استامپ، بر روی سطوح مورد نظر مانند فلزات، پلاستیک، کاغذ، چرم و ... قرار می گیرند.
  • هولوگرام با طرح مخفی: هولوگـرام هایی که درون خود تصویر یا شکلی خاص دارند و از ویژگی های آن می توان به رویت این المان ها تنها با استفاده از دستگاه های لیزر خوان اشاره نمود. برای کاربرد امنیتی از این نوع هولوگـرام استفاده می شود.
  • هولوگرام های نقش برگردان: هولوگرام هایی هستند که اگر بر جایی نصب شوند و پس از مدتی از آن قسمت جدا شوند، متن یا تصویر خاصی را از خود برجای می گذارند. این نوع از هولوگـرام ها نیز کاربرد های امنیتی خاص خود را دارند

 

مشخصات برچسب هولوگرام

از جمله مشخصات کلی این نوع برچسب ها می توان گفت:

  • برچسب های هولوگرام از جنس پلی استر با ضخامت 0.002 اینچ ساخته می شوند.
  • این نوع برچسب ها به صورت رولی عرضه می شوند.
  • قابلیت چسبندگی برای این برچسب ها تا یک سال ماندگاری دارد و می توان از آن استفاده کرد.
  • در برچسب هولوگرامی که پلی استری است، زیر عکس هولوگرام یک سیلیکون به صورت نقطه ای پرینت شده است که اگر کنده شود، یک الگوی نقطه ای از تصویر هولوگرام باقی می ماند.
  • از دیگر مشخصات این برچسب ها می توان به ناپدید شدن رنگ های آن به غیر از دو رنگ صورتی تیره و سبز لیمویی هنگامی که در برابر نور خورشید قرار می گیرند، اشاره نمود.
  • اطلاعات رنگ برچسب های هولوگرامی عبارت است از:
    • سبز : PMS Green C
    • آبی تیره : PMS 286 C
    • قرمز : PMS 192 C
  • رزولوشین بکار رفته در این برچسب ها در مقیاس 200 - 300 نقطه در اینچ می باشد.
  • از مشخصات برچسب ها می توان گفت:
    • برچسب های معمولی دارای مشخصه 0.75 اینچ مربع با تعداد 200 عدد برچسب در رول هستند.
    • برچسب های دیگر آن دارای مشخصه 1.35 اینچ با تعداد 1000 برچسب در هر رول می باشند.

کاربرد برچسب هولوگرام

از جمله کاربردهای رایج استفاده از برچسب هولوگرام می توان به موارد امنیتی مانند حفاظت از محصولات تولیدی مجموعه خود اشاره کرد. از دیگر کاربردهای برچسب هولوگرام می توان به تایید نمودن اسناد و مدارکی که دارید از جمله آیتم های پست شده و تیکت های رخداد اشاره کرد.

همچنین در کارتخوان ها و پایانه ها که بدون نفر هستند، مثلا در فروشگاه ها و یا ایستگاه های گاز از این برچسب برای ایمنی آنها استفاده می شود. این برچسب ها که نشان دهنده اعتبار محصولات تولیدی از سوی برندها تولید و بر روی کالاها برچسب می شود، سبب شده است تا برخی فروشندگان برای زیبایی اقدام به نصب برخی هولوگرام ها بر روی کالاهای خود کنند.

جالب است بدانید که در کشورهای پیشرفته تنها کسانی که دارای ثبت مالکیت تجاری هستند، اجازه دارند تا از این برچسب ها چاپ کنند که این موضوع باعث می شود تا این برچسب ها منحصر به آن شرکت بوده و کپی برداری از آن ممکن نباشد.

انواع برچسب هولوگرام

هولوگرام ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به صورت تیتروار به معرفی آنها می پردازیم. از انواع این هولوگرام های امنیتی که برچسب های آن پرینت شده و برای کاربردهای امنیتی به فروش می رسند می توان گفت:

  • هولوگرام های دوبعدی و سه بعدی
  • هولوگرام فلیپ فلاپ
  • هولوگرام دات ماتریکس
  • هولوگرام لیتوگرافی تابش الکترون

همانطور که گفتیم هولوگرام ها برچسب های امنیتی هستند که برای جعل کردن آن، به تجهیزات گرانبها و همچنین تخصصی نیاز است و به همین علت نمی توان آنها را به راحتی جعل نمود. از نمونه کاربردهای روزمره این هولوگرام ها می توانید به چاپ آنها بر روی اسکناس های پول اشاره کنیم. همچنین از انواع دیگر هولوگرام ها می توان به هولوگرام های روی پاسپورت ها و کارت های بانکی و اعتباری و بسته بندی کالاهای با برند خاص که هر کدام از برچسب های خاص خود استفاده می کنند، اشاره نمود.

[ادامه نوشته (متن تکمیلی برای نوشته های طولانی)] ثبت موقت و عدم نمایش در وبلاگ برچسب‌ها انتخاب موضوع نحوه نظردهی تاریخ و زمان رمز برای رویت برچسب‌های نوشته: هولوگرام, هولوگرافی, انواع هولوگرام, طراحی هولوگرام, لمینت شفاف برچسب‌ها را میتوانید با ، و یا + جدا کنید. حداکثر پنج برچسب مورد قبول است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی